17. 12. 2020
Stojalo s posodama za blagoslovljeno vodo
V podobi klečečega, zgolj v listje oblečenega porenesančnega postavnega moškega prepoznamo t. i. divjega moža, utelešenje mogočne nedolžno-nagonske Narave. Za in nad njim se po hrbtišču stojala se vzpenja in živahno prepleta za konec 17. stoletja značilni baročni akant, iz katerega se na vrhu steguje angel z vejico za kropljenje. Ker tudi divji mož nad glavo drži školjko (simbol krsta) z vstavljeno kositrno posodo, nad njo pa je pritrjen kotliček, gre pri tem kosu pohištva bodisi za krstilnik ali kropivček (posoda za blagoslovljeno vodo, s katero se ob vhodu v cerkev vernik v simbolični ponovitvi krsta pokropi in pokriža ali pa pokropi pokojnika). Izraziti rekatolizacijski ikonografski motiv kaže enega starozaveznih divjih mož, pravičnega sodnika Samsona, kot eno izmed krepostnih opor, na kateri temelji krščanstvo, tu predstavljeno s krstom.
Nekoč je bil ta izjemni kos pohištva po vsej verjetnosti v lasti varaždinskih jezuitov in ti so ga po razpustitvi reda leta 1773 vzeli s seboj, ko so se umaknili na Kranjsko, v bližnjo haloško vas Goričak. Varaždin je bil pomembno poveljniško mesto Vojne krajine v okviru Madžarske. V drugi tretjini 17. stoletja je z izgradnjo številnih redovnih kompleksov, tudi jezuitskega, v okviru avstrijske jezuitske province začel postajati baročna prestolnica Hrvaške. Tudi umetniki iz sosednjih nadvojvodin Štajerske in Kranjske so dobivali naročila, za to mojstrovino morda štajerski kipar Franc Krištof Reiss (u. 1711). Na kositrni posodi vrezana letnica 1698 slogovno ustreza času izdelave, začetnici SB pa morda označujeta kakega patra ali pa kositrarja.