SI
Svetovni dan art nouveauja 2024
Show menu

Svetovni dan art nouveauja 2024

Grafično oblikovanje za svetovni dan Art nouveauja 2024: za podlago je fotografija stopnišča v Urnačevi hiši v Ljubljani.
Naslovnica programskega letaka Svetovni dan art noveauja 2024, stopnišče v Urbančičevi hiši, Ljubljana

10. junija praznujemo svetovni dan art nouveauja, ki je na prelomu iz 19. v 20. stoletje spremenila podobo mest v Evropi in tudi zunaj nje. Na ta dan sta umrla Antoni Gaudi in Ödön Lechner, dva izmed najbolj karizmatičnih artnouveaujevskih arhitektov, ki sta na različnih koncih Evrope umetnost popeljala v novo stoletje.  

Zamisel o praznovanju svetovnega dneva art nouveauja se je leta 2013 porodila sodelavcem madžarske revije Art Nouveau Magazine. Od tedaj vse aktivnosti ob svetovnem dnevu art nouveauja koordinirata mednarodna mreža Réseau Art Nouveau Network (RANN) v Bruslju in Ruta del Modernisme v Barceloni, katerih članica je tudi Ljubljana. V tednu okrog 10. junija v vseh partnerskih mestih mreže RANN potekajo najrazličnejši dogodki – razstave, predavanja, vodeni sprehodi po mestih in muzejskih zbirkah. 

Praznovanju svetovnega dneva art nouveauja se pridružuje tudi Ljubljana, ki pripravlja vrsto dogodkov, s katerimi pomaga v javnosti krepiti zavest o kulturnih vrednotah in evropski razsežnosti te nam tako bližnje dediščine. Brezplačni dogodki so objavljeni na spletnih straneh Mestne občine Ljubljana in članic skupine Art nouveau Ljubljana, v katero je vključen tudi Narodni muzej Slovenije.

Programski letak

Program v Narodnem muzeju Slovenije

Narodni muzej Slovenije – Metelkova, Maistrova ulica 1, sobota, 8. junij 2024
  • 16.00  Secesijski predmeti iz depojev Narodnega muzeja Slovenije, vodita Magdalena Mezeg in Zora Žbontar
    Na ogled bodo secesijski predmeti iz depojev Narodnega muzeja Slovenije, ki so običajno skriti očem javnosti. Umetnost na prelomu stoletja (art nouveau, secesija, jugendstil itd.) je bila vidna tudi v oblikovanju. Ogledali si bomo tapiserije, predmete iz kovine, keramike, stekla itd. Spoznali bomo, s kakšno notranjo opremo so si ljudje opremili svoja stanovanja po rušilnem potresu leta 1895, ko so v Ljubljani zgradili mnogo secesijskih stavb. 

  • 16.00  Izdelaj keramično ploščico v secesijskem slogu, družinska delavnica; prijave: arheozabava@nms.si
    Izdelali bomo keramične ploščice v secesijskem slogu. Na delavnici se bomo seznanili z dekorativnimi elementi, kot so ploščice in mozaiki, ki so bili pomemben del arhitekturne keramike v secesiji. Stavbe, slike in ostali predmeti so bili okrašeni z rastlinskimi in živalskimi motivi, pogosto tudi z ženskimi figurami. 

Oba dogodka sta brezplačna.
Prisrčno vabljeni!

Skok v berlinski art nouveau

Arhitekt Carl Galuschki je zasnoval opečnato stanovanjsko stavbo Wohnhaus Badstraße, ki zaključuje linijo stavb na ulici Badstrasse. Na fasadi se prepletajo prevladujoči opečnati odtenki z belo in zeleno barvo opeke, ki tvorijo igro geometrijskih vzorcev – trikotnikov, rombov, osemkotnikov. Poudarjeni pomoli (previsni člen, izstopajoči del stavbe) dodatno razgibajo fasado. Ta je razčlenjena v horizontalni smeri na pritličje, nad katerim so štiri nadstropja in podstreha. Nad okni so v drugem nadstropju v timpanonu (okrašeno ločno polje) upodobljeni portreti. Na vrhu stavbo zaokrožuje venčni zidec in dekorativni elementi na strehi.

Kdor se odpravi v Deutsches Theater, ne more zgrešiti stavbe Strassmann-Haus v secesijskem slogu arhitekta Maxa Fraenkla (1856–1926), postavljene v letih 1908–1909. Na fasadi se menjajo kamniti in opečnati elementi. Osrednji del fasade je poudarjen s konzolnim pomolom in zaokroženim strešnim napuščem. Na fasadi je opazno proporcioniranje fasade s členitvijo z lizenami (navpičen, rahlo izstopajoč zidni pas). V dveh vrstah so pod okni glazirane keramične ploščice v zeleni barvi z rdečo obrobo, ki tvorijo štirikotnik in razgibajo manj izpostavljena dela fasade.

Tipična secesijska fasada poslovne stavbe uspešnih trgovcev in bratov Tietz iz kamna na dvorišču razkrije opečnato strukturo stavbe Georga Lewyja (1848–1921)Nizek pas na dnu je v rdečkasti barvi, v horizontalni smeri se nato prepletata bela in zelena barva opeke, ki tvorita geometrijske elemente; menjajo se izbočeni elementi, venčni zidec in dekorativni zaokroženi elementi.

Avtorica besedila: dr. Zora Žbontar, Narodni muzej Slovenije

Na fotografiji je stavba opečnate barve. Na fasadi se prepletajo prevladujoči opečnati odtenki z belo in zeleno barvo opeke, ki tvorijo igro geometrijskih vzorcev – trikotnikov, rombov, osemkotnikov.
Carl Galuschki, Wohnhaus Badstraße, 1892-1893, ok. 1900, Badstrasse 38-39, Berlin (fotografija: Zora Žbontar)
Na fasadi se menjajo kamniti in opečnati elementi. Osrednji del fasade je poudarjen s konzolnim pomolom in zaokroženim strešnim napuščem.
Max Fraenkel, Strassmann-Haus, 1908-1909, Schumannstrasse 18, Berlin (fotografija: Zora Žbontar)
Stavba iz opeke in kamna; nizek pas na dnu je v rdečkasti barvi, v horizontalni smeri se nato prepletata bela in zelena barva opeke, ki tvorita geometrijske elemente; menjajo se izbočeni elementi, venčni zidec in dekorativni zaokroženi elementi.
Georg Lewy, Geschäftshaus der Gebrüder Tietz, Klosterstraße 64, Berlin (fotografija: Zora Žbontar)
 

 

Prijavite se na e-novice