Multisenzorične
razstave postajajo v muzejih vse pomembnejše, pri tem pa vse vidnejšo vlogo
igra ravno vonj, saj skozi zaznavo vonjev muzejski obiskovalci lahko dobijo
veliko globlji vpogled v muzejske predmete in njihovo zgodovino kot zgolj z
vizualnimi informacijami. V primerjavi z drugimi čutili ima čut za vonj
trenutno le majhno vlogo pri sporočanju dediščine in zgodovine, čeprav je vonj
temeljnega pomena za človekovo fizično in čustveno zaznavanje okolja.
Olfaktorični
prikazi v muzejih so še vedno redki, tudi zato, ker še ni razvit sistem
karakterizacije, reprodukcije in ohranjanja vonjav zgodovinskih predmetov. Z
razvojem znanosti o dediščini vonja bo lahko vonj v muzejskih zbirkah po svetu
končno dobil mesto, ki si ga zasluži.
Da bi širši
javnosti predstavili pomen in vlogo vonjev v muzejski praksi, sodelavci
Laboratorija za dediščinsko znanost organizirajo javno delavnico. Udeleženci bodo na delavnici
lahko izvedeli več o vonju kot kulturni dediščini in se seznanili s primeri dobre prakse olfaktoričnih razstav in konservatorsko-restavratorskimi
vidiki vonjev.
Predstavljen
bo tudi projekt ODOTHEKA, ki je namenjen razvoju mednarodne knjižnice vohalnih
muzejskih predmetov. V okviru projekta bosta ekipi raziskovalcev iz
Ljubljane in Krakova analizirali vonj desetih zgodovinskih predmetov iz
slovenskih in poljskih zbirk ter poskušali oceniti zgodovinski pomen teh
vonjev. Raziskovalci bodo v laboratorijih opravili številne kemične analize hlapnih snovi,
ki jih oddajajo predmeti in ki sestavljajo njihove vonjave. Hkrati bodo opravili
zgodovinske analize predmetov, kar bo odprlo prostor novim interpretacijam.
Med
predmeti, ki so iz Narodnega Muzeja Slovenije prišli v ožji izbor za detajlne
raziskave so: mumija; tobačnica, ki je pripadala pesniku Francetu Prešernu; stol
Rex in drugi. Poljski kolegi pa bodo najprej analizirali vonj Da Vincijeve
slike Dama s hermelinom, ki jo hranijo v Narodnem muzeju v Krakovu.
Mag. Darko
Knez, kustos iz Narodnega muzeja Slovenije, ob tem dodaja: »Muzejski predmeti
so pogosto povezani z vonji, ki odražajo njihovo preteklo uporabo ali morda
konservatorske posege, lahko pa ‘preprosto’ odražajo njihovo razgradnjo. S tem
projektom bomo lahko na nov način raziskali nekatere izjemne zbirke, kot so
predmeti, ki so pripadali slovenskemu pesniku Francetu Prešernu, in
povedali njihovo zgodbo s povsem novega zornega kota.«