Kdo je bil skrivnostni Gerloh iz Gutenwerda, današnjega Otoka pri Dobravi, arheološkega najdišča v občini Šentjernej?
To je zgodba o opuščenem Gutenwerdu in o tem, kako so
ga arheologi po 500 letih spet našli in odkopali. Leta 1967 je ekipa takratnega
Narodnega muzeja v Ljubljani pod vodstvom dr. Vinka Šribarja začela z
arheološkimi izkopavanji, ta so se nadaljevala še v osemdeseta leta 20.
stoletja. Pred tremi leti je Gutenwerd za stroko postal znova zelo aktualen.
Razstava sooča stara in nova spoznanja o tej srednjeveški naselbini trškega
značaja. Obiskovalce čaka interaktivna razstava z okoli 600 predmeti, ki
jih hrani Narodni muzej, del gradiva so posodili drugi slovenski muzej in
Narodni (Zemaljski) muzej Bosne in Hercegovine. Razstava je oblikovno zasnovana
na prvinah gledališke scenografije, tako da poustvarja pravi srednjeveški
ambient, kjer je nekoč vrvelo od ljudi.
Kakšno je bilo vsakdanje življenje v srednjeveškem
trgu Gutenwerdu? Kakšna je bila usoda naselbine, potem ko so jo leta 1473
napadli osmanski Turki? Razstava pripoveduje o prebivalcih nekdanjega
Gutenwerda; kje so živeli, kakšne hiše so gradili, s čim so se preživljali, kaj
vse so znali izdelovati, kakšne igre so se igrali. Govori pa tudi o pokrajini
ob reki Krki in njenih urbanih naselbinah: dve sta preživeli do danes, Kostanjevica
na Krki in Rudolfovo – Novo mesto, dve pa sta skoraj utonili v pozabo,
Gutenwerd in Kronovo.
Od kod izvira ime Gutenwerd
Otok pri Dobravi se je v preteklosti imenoval
Gutenwerd; v nemščini Werd pomeni otok, v srednjem veku je bila to
oznaka za naselbino na rečnem otoku ali v okljuku reke. To velja za Rudolfswerd
– Novo mesto – in še vrsto krajev v nemškem prostoru. Guten (nemško gutpomeni dober) bi lahko pomenilo dobro lego, to je gospodarsko in strateško
ugodno lokacijo ob reki, ki jo je bilo mogoče prečkati.
Gutenwerd je zrastel ob reki Krki na današnjem
Šentjernejskem polju. Njegova geografska lega je tržanom nudila veliko naravnih
virov za gradnjo, prehrano in trgovino. Poleg reke so trg obdajali polja,
travniki, pašniki, njive, ribniki in sadovnjaki. Severno in vzhodno stoji
Krakovski gozd, v katerem rastejo številne drevesne vrste in je dom mnogim
živalskim vrstam. Od tod in iz drugih gozdov so pridobivali les hrasta, topola,
gabra, vrbe in krhlike ter lovili divjad.
Iz »drobcev« so arheologi sestavili zgodbo o nekdaj cvetočem Gutenwerdu
Več kot 100 pisnih virov omenja Gutenwerd, vsi
ga postavljajo v 11. stoletje. Najnovejše naravoslovne analize, ki jih zadnja
leta uporabljajo v arheologiji, so ovrgla predpostavko, da bi bila tu slovanska
naselbina že v 11., oziroma še prej, v 10. stoletju.
Čeprav so arheološke najdbe z
Otoka pri Dobravi večinoma res odlomki ali deli predmetov, navadno iz povsem
vsakdanjih in manj dragocenih snovi, pa dokumentirajo zelo raznovrstno podobo
življenja v srednjeveškem Gutenwerdu.
Dr. Tomaž Nabergoj, vodja projekta, Narodni muzej Slovenije:
»Drobne
najdbe govorijo o vsakdanjih
opravilih ljudi, npr. ostanki kamnitih ročnih mlinov (žrmelj) o mletju žita,
brusni kamni o brušenju nožev, šil ali škarij, preproste glinene lojenke o osvetljevanju
prostorov, železne podkve o uporabi konj (in tudi volov) za ježo oziroma vleko.
Nekateri predmeti označujejo bivalni standard ljudi, posebej keramične pečnice
kot deli peči (ki jih vsaka hiša ni premogla) ali črepinje namiznega steklenega
posodja, gotovo uvoženega in že zato dragocenega. Spet drugi pričajo o
razvedrilu v prostem času, npr. koščen igralni žeton, ali o otroški igri,
posebej glinena konjička, značilna za srednjeevropski prostor. O glasbi lahko
nekaj sklepamo po primerku železnih drumlic, preprostega instrumenta, a z
bogato kulturno zgodovino.Ohranilo se je okoli 10.000 odlomkov
posodja, a hkrati le kakšnih deset celih posod. Raziskave izbranih kosov
srednjeveške keramike in vzorcev gline iz današnjih glinokopov ob Krki pa kažejo,
da je očitno šlo večinoma za lokalne vire in s tem izdelke domačih delavnic.«
Kaj so kuhali v srednjeveškem Gutenwerdu?
»Na Institutu ‘Jožef
Stefan’ so izvedli analize organskih ostankov v vzorcu lončenine. Rezultati
analiz so pokazali prisotnost mlečne maščobe prežvekovalcev. Gre torej za
posodo, iz katere so prebivalci Gutenwerda jedli kislo mleko, mlečne kaše,
žgance, močnike in sirove juhe. Ne vemo pa, ali je bilo goveje mleko ali mleko
drobnice. To bi morda lahko pokazale natančnejše analize v prihodnosti,« pove Katja Špec, arheologinja in soavtorica
razstave.
Urbanistični načrt naselbine je znan
le v grobem, saj je bilo izkopane razmeroma malo površine najdišča. Prav to je
eden glavnih izzivov za nadaljnje raziskave, ki jih želijo arheologi izvesti v
prihodnjih letih, predvsem s sodobnimi neinvazivnimi metodami, kot so geofizikalne
meritve, s katerimi je moč prepoznati strukture pod površino današnjih
travnikov in njiv, ne da bi posegali v arheološki zapis, in pa uporaba lidarske
metode – laserskega skeniranja površja iz zraka. Že zdaj pa so zelo obetavni
rezultati omenjenih naravoslovnih analiz.
»V
tem pogledu so zelo pomembne tri nove radiokarbonske C14-datacije organskih
ostankov z izkopavanj, saj so pokazale nekaj mlajšo starost določenih struktur
in objektov, kot sta t. i. zemljanka in ena od dveh izkopanih strojarskih
jam. Z obdelavo podatkov in najdb v muzeju ter z upoštevanjem ohranjenih pisnih
virov in zemljevidov iz novega veka oziroma iz 19. stoletja pa smo lahko bolje
osvetlili tudi dogajanje na območju Otoka pri Dobravi ‘po Gutenwerdu’, to je po uničenju naselbine leta 1473.
Življenje po takratnem napadu osmanskih Turkov ni povsem prenehalo, kar sta
sicer že vedela dr. Vinko Šribar in dr. Vida Stare, posebej zaradi nekaterih
ohranjenih grobov v cerkvi sv. Nikolaja še iz 16. stoletja. To poleg nove
radiokarbonske datacije enega od grobov potrjujejo raznovrstne novoveške najdbe
z območja naselbine, tako lončenega posodja in pečnic kot tudi kovinskih
predmetov,« še doda dr. Nabergoj.
Na razstavi bodo predstavljene raznovrstne arheološke
najdbe, zgodovinski dokumenti, tudi faksimile pisma freisinškega škofa Ivana
IV. Tulbecka vojvodi Sigismundu Tirolskemu – o žalostni usodi Gutenwerda po
napadu osmanskih Turkov leta 1473 (več na tej povezavi).
Številne upodobitve iz sočasnih likovnih virov bodo razstavljene skupaj z replikami
predmetov, denimo žrmelj, za boljšo predstavo bodo na ogled rekonstrukcije
obrtnih delavnic lončarja, kovača, usnjarja in peka ter dveh tržnih stojnic.
Obiskovalci pa si bodo lahko ogledali tudi filmske
prikaze različnih srednjeveških obrtnih dejavnosti in kratke filme, med njimi
arhivske posnetke arheoloških izkopavanj Gutenwerda iz šestdesetih in sedemdesetih
let prejšnjega stoletja, ki jih hrani Televizija Slovenija, in pa igrano filmsko
zgodbo Gutenwerd – Izginulo mesto.