Predstavitev nove stalne razstave na Blejskem gradu
Narodni muzej Slovenije in Zavod za kulturo Bled vabita na predstavitev nove
stalne razstave na Blejskem gradu, ki bo prenovljena v prihodnjih dveh letih. Spomladi 2025 bodo v razstavnih prostorih v pritličju odprli prvi del
stalne razstave, ki bo predstavljal predvsem naravne danosti Blejskega kota in
raznoliko arheološko dediščino. Drugi del razstave v prvem nadstropju, ki bo
namenjen predstavitvi gradu na različnih ravneh, načrtujejo za leto 2026.
Na predstavitvi sodelujejo: mag.
Lea Ferjan, direktorica Zavoda za kulturo Bled, ddr. Mateja Kos Zabel,
direktorica Narodnega muzeja Slovenije, dr. Alenka Miškec, koordinatorka
projekta, Narodni muzej Slovenije, in dr. Boštjan Laharnar, vodja Arheološkega
oddelka, Narodni muzej Slovenije.
»Dežela kranjska nima lepš′ga kraja, ko je z okolšno ta, podoba raja.«
Bled s svojimi naravnimi vrednotami in bogato kulturno dediščino – sredi
jezera je otok z romarsko cerkvijo, na vrhu prepadne skale dominira
srednjeveški grad in arheološki zakladi, potopljeni na jezersko dno: prava »podoba
raja«, kot so o Bledu pisali pesniki in ga pred dolgimi stoletji upodabljali
slikarji in topografi, ki so s skicirkami potovali skozi kranjske kraje. Tudi France
Prešeren je slikovito blejsko pokrajino v svojem Krstu pri Savici opeval kot naravno lepoto, krajinski ideal in simbol
slovenstva. Zato ni nič nenavadnega, da so se v ljudski domišljiji o zelenkastih
globočinah alpskega jezera in gradu, ki se dviga nad njim, spletle mnoge
legende in bajke. Verjetno je najbolj znana legenda o zvonu želja, ki jo na
Bledu vsako leto oživijo prav na božični dan. In tudi muzejska pot nove stalne postavitve se bo začela pravljično, z
legendo o potopljenem zvonu (zvonu želja), ki jo bo v svojevrstnem likovnem
jeziku ustvarila priznana slovenska ilustratorka
Andreja Peklar.
Na
skalnem osamelcu stoji tisočletni Blejski grad
Blejski grad sodi med najstarejše gradove na Slovenskem, ki so
izoblikovali srednjeveško fevdalno krajino. Prvič se kot grad, castellum Veldes, omenja v darovnici, izdani
v Regensburgu 22. maja 1011, in v kateri nemški kralj Henrik II. podeli briksenski
škofiji grad Bled in trideset kraljevskih kmetij. Ena kraljevska kmetija je
merila 50 hektarjev zemlje, vendar ni šlo za obdelovalne površine. Grad je v svojem tisočletnem »življenju« doživljal številne prezidave, menjali
so se lastniki, huje sta ga prizadela dva potresa, in sicer leta 1511 in 1690, večkrat
so ga izropali in pustili propadanju. A vendarle, grajska stavba je zaradi
svoje odlične obrambne lege na vrhu prepadne skale uspešno kljubovala času in skrbno
varovala imetje svojih vsakokratnih lastnikov. Po drugi svetovni vojni je grad začel vidno propadati, leta 1947 je
zagorelo še grajsko ostrešje in nekdaj mogočen grad je dobival vedno bolj
klavrno podobo. K sreči so se kmalu po uničujočem požaru oglasili varuhi dediščine.
Grad naj postane muzej!
»Leta 1949 je
arheološka ekipa Narodnega muzeja iskala stanovanje na Bledu in se je morala
zateči na grad. S tem je bila stavba rešena. Najprej smo jo počistili, nato
vstavili zasilna okna in vrata, jo znotraj prebelili, zasilno napeljali
elektriko in vodo, stavbo deloma celo opremili in jo, kar je bilo posebno
važno, zaprli za neorganizirane obiske. Iz tega so se rodile plodne ideje: grad
naj postane muzej.« S temi besedami je dr. Jože Kastelic, tedanji ravnatelj
Narodnega muzeja v Ljubljani in vodja arheoloških izkopavanj na Bledu po drugi
svetovni vojni, v Ljubljanskem dnevniku leta 1955 pospremil Odločbo o
zavarovanju »Blejskega gradu s hribom kot kulturnega spomenika in prirodno
znamenitost«, ki jo je istega leta izdala takratna ljudska oblast.
Med letoma 1952 in 1961 je potekala obnova gradu pod
vodstvom arhitekta Toneta Bitenca, zadnjega Plečnikovega asistenta. Leta 1957
so na Blejskem gradu odprli muzejsko zbirko, ki jo je pripravil Narodni muzej v
Ljubljani.
Ddr. Mateja Kos
Zabel, direktorica Narodnega muzeja Slovenije: »Narodni muzej v Ljubljani je bil od leta 1949 stalno ‘prisoten’ na
Blejskem gradu. Po uspešni prenovi gradu, ki jo je muzej strokovno vodil, je
leta 1957 odprl prvo stalno razstavo grajske stanovanjske kulture. Obiskovalci
so si lahko ogledali nekatere najpomembnejše predmete iz bogate muzejske zbirke,
ki so bogatili interierje grajskih soban. Stalna razstava je bila večkrat
dopolnjena in prenovljena, leta 2008 pa je bila postavljena obstoječa. Tudi ta
je bila večkrat dopolnjena. Zadnjo dopolnitev je doživela pred desetimi dnevi,
ko je bila postavljena nova maketa z reliefom Bleda, ki je zamenjala nedelujočo
staro. NMS je na začetku grad upravljal v celoti, nato pa je bilo le-to
preneseno na Občino Bled, NMS pa upravlja muzejsko zbirko. Ob tem se zavedamo,
da gre za eno od najpomembnejših in najprivlačnejših točk pri nas, ki zahteva
še dodatno odgovornost pri koncipiranju stalne razstave, saj je namenjena tako
Blejcem kot prebivalcem Slovenije, pa tudi turistom z različnih kontinentov in
iz različnih kulturnih okolij. Zato se bo nova stalna razstava, ki jo bomo v
dveh fazah postavili v prihodnjih dveh letih, osrediščila predvsem na grad kot
pomembno točko, ki povezuje naravo, kulturo, gospodarstvo in druge funkcije, ki
jih je nekoč imel.«
Različni
koncepti muzejske postavitve na Blejskem gradu
Dr. Jože Kastelic si je tedaj novi »grajski muzej« zamislil kot
atraktivno točko, privlačno ne le za domačine, temveč tudi za tuje turiste. Prvotna
postavitev je potem ostala dve desetletji skoraj nespremenjena. Predrugačen
razstavni koncept je dozorel pozneje in leta 2008, po prenovi muzejskih prostorov,
se je za obiskovalce odprla nova stalna razstava, namenjena je bila tako Blejcem
kot turistom, domačim in tujim obiskovalcem. Razstava predstavlja umeščenost
človeka v okolje, njegov odnos do prostora in narave ter nadnaravnega in svetega.
Nove multidisciplinarne raziskave v Blejskem kotu in nova spoznanja o poselitvi
tega prostora pa vedno znova ponujajo tudi izzive za snovanje nove stalne
postavitve.
Dr. Alenka Miškec, koordinatorka projekta nove stalne razstave na Blejskem gradu, Narodni muzej Slovenije: »Spomladi 2025 bomo na Blejskem gradu, v razstavnih prostorih v pritličju, odprli prvi del stalne razstave. Ta bo predstavljal predvsem naravne danosti Blejskega kota in raznoliko arheološko dediščino. Postavitev druge faze v prvem nadstropju načrtujemo za leto 2026. Ta bo namenjena predstavitvi gradu na različnih ravneh: na eni strani bodo izpostavljeni konkretni dogodki in osebe, povezani z gradom, na drugi strani pa bodo predstavljene nekatere splošne funkcije gradu. Grad je bil namreč središče posesti in prebivališče gospode, imel je pomembno obrambno funkcijo. Na gradu je poleg zakupnika deloval tudi uradni pisar, ki je upravljal graščino in izvajal patrimonialno sodno oblast, večinoma je reševal spore glede posesti, zapuščin in lažjih kaznivih dejanj. Gradovi pa so bili tudi umetniška in družabna stičišča; imeli so bogate zbirke umetnin in knjižnice, na njih se je plesalo in muziciralo.«
»Načeloma se stalne
postavitve obnavljajo na vsakih deset let in po skoraj dveh desetletjih je
prišel tudi čas za novo postavitev na Blejskem gradu. Gre za nov razstavni
koncept, ki bo sledil novim muzeološkim smernicam. Pri postavitvi bomo pozorni
tudi na dostopnost za različne ciljne publike«, še dodaja dr. Alenka Miškec.
Grajski hrib v tisočletni pokrajini, od njenega izoblikovanja do vladavine kraljev in cesarjev
Dr. Boštjan Laharnar, vodja Arheološkega oddelka, Narodni muzej
Slovenije: »Razstavo smo zasnovali tako, da najprej
predstavimo najstarejšo zgodovino Blejskega kota z Grajskim hribom, ki je bil
že od pozne prazgodovine osrednje sidrišče tukajšnje poselitve. Da bi razumeli
nastanek, lokacijo, vlogo in pomen poznejšega srednjeveškega gradu, moramo
raziskovati zgodovino blejskega prostora od umika ledenika naprej. Pri tem
odkrivamo materialne sledove človeških prizadevanj, od lova na velike sesalce s
konca zadnje ledene dobe, začetka kmetovanja in najzgodnejših stalnih selišč do
kovinarjev in rudosledcev železne dobe. Presenetljive so novosti v povezavi z zakladnimi
najdbami pozne bronaste dobe 13.–12. stoletja pr. n. št., med katerimi so tudi najstarejši
zlati predmeti z območja današnje Slovenije. Več vemo o poselitvi zadnjega
tisočletja pr. n. št. in pokrajini, ki je pričakala Rimljane in njihov zaton, nadaljnji
usodi tukajšnjih Romanov, času prihoda prvih slovanskih družin in dinamičnem
dogajanju v 9. in 10. stoletju. Vse to je zgodovina Bleda in njegovega
Grajskega hriba, njuna še kako povedna materialnost, preden sta na začetku 11.
stoletja oba zabeležena v pravnih dokumentih.«
Leta 2026 Narodni muzej Slovenije načrtuje postavitev drugega dela nove
stalne razstave na Blejskem gradu. V prvem nadstropju pa obiskovalci že zdaj lahko
občudujejo novo maketo, reliefni prikaz Bleda v pokrajini, ki jo varujeta Triglav
in Stol.