V
slovenskem jeziku besedo noša zasledimo že v 18. stoletju, razvila se je
podobno kot nemška beseda Tracht (nošenje – noša, tragen – Tracht).
Uporabljali so jo za označevanje oblačilne podobe, značilne za ljudi določene
skupnosti. Tako se je razvil izraz narodna
noša, v stroki pa se uporablja pripadnostni kostum.
Na
Slovenskem se je narodna noša začela
razvijati sredi 19. stoletja, imela je pomembno vlogo pri oblikovanju narodne
zavesti in pripadnosti. Takratni izobraženci so se zavedali, da tudi z
oblačenjem izkazujejo lojalnost neki politični struji ali narodu. Lahko
zapišemo, da je lahko obleka oziroma preobleka prav tako del politične
propagande. Narodnim buditeljem se je zdelo primerno, da s pripadnostnim
kostumom izkažejo pripadnost slovenskemu narodu. Med brskanjem po časopisih iz
leta 1846 zasledimo vest o tem, da so v ljubljanskem gledališču pripravili predstavo,
v kateri so uporabili »slovensko nošo kot pripomoček za bujenje narodne zavesti«.
V
19. stoletju je bilo kmečko prebivalstvo pretežno slovensko in izobraženci so
se zavedali, da ravno ta sloj tvori jedro slovenstva. Zaradi industrijskega
razvoja ter trgovanja v tujih deželah se je postopoma začela brisati meja med oblačenjem
meščanov in podeželanov. Pri kmečkem prebivalstvu so v materialih oblačil in
njihovih krojih začele izginjati posebnosti, ki so dotlej določale njihovo
oblačilno podobo.
Vse
do druge polovice 19. stoletja najdemo pogoste omembe kranjske narodne noše.
Ob koncu stoletja pa se prvič pojavi izraz gorenjska noša; izraz narodna noša takrat še ni bil v rabi.
Pri raziskovanju dvajsetih let 20. stoletja gorenjsko nošo zasledimo
pogostokrat in v več različicah. K razvoju pripadnostnega kostumiranja
Gorenjcev sta pripomogla tudi tedanja kraljica Srbov, Hrvatov in Slovencev
Marija Karađorđević in njen prvorojenec Peter, ki sta se v njej večkrat
pojavila na protokolarnih obiskih. Tako je sčasoma gorenjska narodna noša dobila pomen predstavljanja slovenstva.
V
času med svetovnima vojnama je narodna
noša – preobleka za posebne priložnosti – postala vedno bolj uniformna, za
kar je več vzrokov. Postala je kostum, katerega namen je bil kazati posebnosti
oblačilne dediščine naroda, a hkrati razvijati občutek narodne enovitosti in
enotnosti. Spremenile so se potrebe ljudi, na trgu je bilo vse več novih
materialov, ljudem so bili vedno bolj dostopni. Zaradi tega je prihajalo do
vedno večjih sprememb pri izdelavi in oblačenju narodne noše. Ljudje so že skoraj pozabili na čas, ko sta se
oblačilni videz meščanov in kmečkega prebivalstva popolnoma razlikovala.
Ženskagorenjska noša oziroma gorenjski
pripadnosti kostum je bogat z notranjimi variacijami, ki jih opazimo v različnem
krojenju srajc, dolžini in gubanju kril, obliki pokrival in drugem. Osnovne
sestavine vključujejo bele rokavce (ošpetel), krilo z životkom in predpasnik, a
celote ni brez usnjenih čevljev z vezalkami, nogavic z bunkicami, spodnjih hlač
in spodnjih kril, sklepanca, robca, ovratne rute z resami in pokrivala – avbe,
zavijače ali peče. Vsak od teh elementov ima svojo zgodovinsko in kulturno
pomembnost, ki se prenaša skozi generacije, ustvarjajoč prepoznavno podobo narodne noše.
Oblikovala
se je tudi precej jasna podoba moške gorenjske
noše, ki je pridobila pomen vseslovenske – torej narodne noše oziroma slovenskega pripadnostnega kostuma. V najbolj
znani in razširjeni podobi vključuje visoke usnjene škornje, podkolenske
irhaste hlače, belo srajco, žameten telovnik, ovratno ruto in črn klobuk.
Danes
se v narodno nošo, ki v temeljih
izvira iz Gorenjske, oblačijo številni Slovenci, tudi Slovenci v zamejstvu ter
ljudje, ki delujejo v folklornih skupinah in s tem predstavljajo Slovence in
njihovo tradicijo po vsem svetu.
Narodni
muzej Slovenije je v obdobju med letoma 2017 in 2021 pridobil 91 predmetov iz
zapuščine Bojana Adamiča, slavnega dirigenta, skladatelja, avtorja filmske in
gledališke glasbe, aranžerja ter fotografa. Muzeju jih je podarila njegova
hčerka Alenka Adamič. Med pridobljenimi predmeti je posebej zanimiva gorenjska narodna noša, ki je pripadala skladateljevi babici Agnezi Nosan.
Izdelana je bila na prehodu iz 19. v 20. stoletje. Ob noši je zanimiva slika, na kateri je upodobljena skladateljeva mati
Marija Adamič v prav tej noši.
Pomembno je omeniti, da je sliko leta 1920 naslikal Adamičev stric Viktor
Adamič.
Del zbirke so
tudi stari družinski molitveniki, ki so pripadali Adamičevi materi. Poleg tega
so med pridobljenimi predmeti tudi pianino Bojana Adamiča, njegov električni
klavir ter odlikovanja, nagrade in priznanja iz obdobja med letoma 1945 in
1995.
Agneza
Nosan, babica Bojana Adamiča, se je rodila okoli leta 1852 na Blejski Dobravi
in umrla leta 1922 v Dolenji vasi, kjer je tudi pokopana. Bila je dvakrat
poročena. Iz prvega zakona sta preživela dva od štirih otrok, Marija in njen
mlajši brat Francelj; v drugem zakonu ni imela otrok.
Hči
Agneze Nosan, Marija Nosan, se je rodila leta 1891 v Gotenici. Živela je v Dolenji
vasi, dokler ni spoznala moža Antona Adamiča, ki je službeno deloval v Ribnici.
Imela sta dva otroka, Antonijo in Bojana. Bojan Adamič se je nato poročil z
Barbaro Černič, v njunem zakonu pa se je rodila hčerka Alenka.
V tokratni vitrini meseca predstavljamo obleko, ki je bila last Agneze Nosan, babice slavnega dirigenta Bojana Adamiča.
Vabljeni na ogled!