Istrska zgodovina je izjemno zanimiva! Čeprav je polotok razmeroma majhen, se je na njegovih
tleh skozi stoletja in tisočletja odvilo toliko raznovrstnih in dinamičnih
procesov ter dogodkov, da bi težko našli primerjavo s kakšno drugo regijo na
svetu. Temu je precej pripomogla lega Istre v centru evropske celine, lahko bi
rekli »na stičišču svetov«, saj so mimo nje tako po kopnem kot po morju vodile
najpomembnejše poti, ki so povezovale vzhod in zahod stare celine, pa tudi
severno notranjost Evrope in mediteranski jug. Mešanje različnih kultur, vpadi
različnih ljudstev, priseljevanja in odseljevanja, vojne in naravne nesreče –
vse to je povzročilo demografsko, kulturno, jezikovno in umetniško pestrost, ki
še danes zaznamuje istrski polotok, čigar večji del danes sodi v Republiko Hrvaško. Mnogi zgodovinarji so želeli strniti tok
istrske zgodovine v preglednih monografijah, ki jih najdemo tudi v fondu muzejske
knjižnice in jih predstavljamo v aprilski vitrini meseca.
Pietro Kandler
O
istrski zgodovini ne moremo govoriti, ne da bi na prvem mestu navedli Pietra Kandlerja (1805–1872),
najvplivnejšega zgodovinarja Istre v 19. stoletju. Rodil se je leta 1804 v Trstu, po poklicu je bil pravnik, a se je uveljavil predvsem kot zgodovinar, arheolog in raziskovalec
istrske zgodovine. Kandler je znan po tem, da je temeljito zbiral in analiziral
zgodovinske vire o Istri, ki jih je objavil v svojem še danes temeljnem delu Codice Diplomatico Istriano. Med letoma 1852
in 1859 je njegovo delo izhajalo v več zvezkih. Gre za zbirko
srednjeveških listin, ta obsega dokumente od 6. stoletja pa vse do 15.
stoletja. Kandler je zbral, prepisal in kritično uredil stare listine,
ki so bile razpršene po različnih arhivih – tako v Benetkah kot v lokalnih
istrskih mestih.
Istrska železnica
Ko se je Evropa približevala 20. stoletju, so
bile napetosti v Istri vse bolj očitne – gospodarski in infrastrukturni
napredek sta spremljala politična razhajanja, socialna gibanja in vedno večja
ločitev med različnimi narodnostnimi skupnostmi. Pozitivni
stvari na prehodu v 20. stoletje sta bili predvsem velika demografska rast in razvoj prometne infrastrukture, zlasti istrske železnice, ki so jo odprli 1876 in je vodila od
Pulja do Hrpelj, ter Parenzane – med letoma 1902 in 1935 je povezovala Trst in Poreč.
Vabljeni na ogled!
Avtor: Matej Hreščak