Dogajanje
in življenje na bojiščih 1. svetovne vojne so lahko nazorno spremljali tudi
tisti prebivalci, ki so živeli daleč stran od front. Fotografije, ki so jih
objavljali v časopisih kot sta bila Ilustrirani
tednik in Tedenske slike in
tiste, ki so jih kot razglednice pošiljali svojim domačim, so bile neposreden
in nazoren prikaz življenja na bojiščih in v njihovem zaledju. Izdelovali so
jih tako profesionalni fotografi kot tudi amaterji. Njihova imena so pogosto
ostala anonimna.
To velja
tudi za zbirko dvesto osemintridesetih fotografij iz Soške fronte, ki jih je
Grafični kabinet pridobil z odkupom leta 1991. Avtor ali avtorji (najverjetneje
jih je bilo več) so ostali anonimni, njihove fotografije pa predstavljajo
življenje vzdolž celotne bojne črte. Razvite so na fotografskem papirju znamke Cellofix D. R. P. Nr. 176323, ki so ga
izdelovali v tovarni fotografskega papirja Kraft & Steudel
v Dresdnu že od leta 1907. Proizvajalci so na hrbtno stran odtisnili shemo
razglednice, da je bila fotografija takoj pripravljena za pošiljanje. Tovrstne
fotografije so nastale prvič ravno v času 1. svetovne vojne.
Fotografija je nastala najverjetneje poleti 1916, kmalu za tem, ko se je avstro-ogrska
vojska morala umakniti iz doberdobskega Krasa v notranjost proti Trstelju,
Kostanjevici, Opatjemu selu ter tam utrditi nove položaje. Avstro-ogrski vojaki
sedijo pred vhodom v podzemni rov, najverjetneje ob obrambni črti, ki je
potekala od Velikega vrha, vzhodno od Fajtega hriba, mimo Kostanjevice proti
jugu.
Kambič, Mirko, Fotografija na Slovenskem 1839-1919. Prva svetovna vojna, v: 150 let fotografije na Slovenskem 1839-1919,
str. 35–37.
Simić, Marko, Po sledeh soške fronte, Ljubljana 1996.
Vuga, Davorin, Soška fronta 1915-1917 / Isonzo Front,
Maribor 1990.