Skupinski
fotografski portret igralcev v kostumih igre Turški križ je
kulturno-zgodovinski dokument. Priča o razvoju ljudske gledališke kulture, o
ljudeh, ki so imeli v tem aktivno vlogo in jih ob pomoči sočasnih časopisnih objav
lahko identificiramo. Fotografija je izdelana na tankem albuminskem papirju in
sekundarno ročno kolorirana. Čeprav so ročno koloriranje fotografij pojavi v
zahodni Evropi skorajda z rojstvom fotografije, so v začetku 20. stoletja, ko
je ta fotografija nastala, pri nas še prava redkost.
Igra Turški križ je najobširnejše dramsko
delo Janeza Evangelista Kreka. Pisati ga je začel jeseni 1909, premierna
predstavitev pa je bila na odru društvenega doma v Selcah v Selški dolini že za
novo leto 1910. To pomeni, da je bila premiera igre še pred izidom knjižice v
tiskani obliki, saj je novica o izidu bila objavljena v Slovencu šele 26.
februarja 1910. Delo je posvetil Ignaciju Semenu, ustanovitelju selškega
bralnega društva. En izvod knjižice hrani tudi knjižnica NMS.
Navdih
za zgodbo je črpal iz ljudskega izročila, po katerem naj bi v 15. stoletju Turki prišli v Selško
dolino, jo izropali in požgali, ob odhodu pa naj bi s seboj odpeljali ujetnike,
med katerimi je bil tudi mali Jožek. Ko je čez leta prišel v vas z vojsko kot
janičar Jusuf, so jih domačini pričakali v zasedi in premagali. V spomin na ta
dogodek so v skalo vklesali križ v obliki črke X (Andrejev križ). Križ je viden
še danes na skali nad staro cesto, ki pelje na Petrovo brdo. To zgodbo je Krek
preoblikoval ter ji dodal nekaj karakternih vlog: duhovitega in zgovornega Ribničana
Štrigalico, protestanta Dihurja, ki misli predvsem na lastno korist, hlapca
Jakoba in Uršulo, ki vodi celoten boj proti Turkom, z izrazito izraženo
ljubeznijo do domovine.
Anonimnemu fotografu so
se postavili pred objektiv igralci Katoliškega slovenskega izobraževalnega
društva Moste - Selo, ki so igro premierno predstavili 15. maja 1910 v Oražnovem
salonu v Ljubljani, besedilo pa je izšlo v tiskani obliki le tri mesece pred
tem. Slovenec je ob premieri zapisal: »Dramatični odsek mostansko-selškega
društva je z uprizoritvijo prestopil iz lažjih igrokazov na polje težavnih
iger. Igrala se je dobro, osobito je ugajal Ribničan, ki ga je predstavljal
Ravnihar; junakinjo Uršulo je z zanosom predstavljala ga. Elza Premrou, teto
prav dobro gospico Cundrova. Tudi manjše vloge so dobro naštudirane. Pelo se je
prav dobro. Dramatični odsek S. k. izobraževalnega društva Moste-Selo lahko
mirno uvrščamo med naše najboljše dramatične odseke in le čestitamo g.
Ravniharju, odsekovnemu ustanovitelju in voditelju, ker je v primerno zelo
kratkem času vzbudil celo vrsto dobrih igralskih talentov...« (Slovenec,
št. 112, 20. 5. 1910, str. 3). Zgoraj v sredini stoji Uršula z Marijinim
praporjem, pod njo Jusuf, v prvi vrsti na tleh pa turški glasbeniki. Takšna
razporeditev ni naključna, temveč simbolna: najvišje je postavljen Marijin
prapor, pod katerim so se vrli Selčani borili proti Turkom in jih tudi
premagali. Jusuf sedi med domačini, saj kot nekdanji Jožek sodi mednje. Moški
na njegovi levi je najverjetneje protestant Dihur, ki je v igri predstavljen
kot izdajalec in dvoličnež. Skupaj z Jusufom (ki nastopa po sili razmer v
dvojni vlogi) predstavljata sredino druge vrste. Takšna postavitev figur kaže
na veščega fotografa, čeprav ni nikjer podpisan, z velikim smislom za
kompozicijo.