Začetno obdobje fotografije na ozemlju nekdanje Avstrije so
zaznamovali tudi fotografski portreti ljubljanskih škofov. Podoba
knezoškofa in od leta 1826 nadškofa Antona Alojzija Wolfa je prva v nizu
fotografskih portretov ljubljanskih
ordinarijev in sovpada z uvodnim obdobjem fotografije na Slovenskem.
Predstavlja lik štiriindvajsetega nadpastirja osrednje škofije na Kranjskem (za
ljubljanskega škofa je bil Wolf umeščen leta 1824; dve leti za tem je papež
Leon XII. ljubljansko škofijo povzdignil v nadškofijo, Wolfa pa v nadškofa). Posnetek je
delo poklicnega dagerotipista Franza Karla Strezka, dunajskega priseljenca
češkega rodu, enega od pionirjev fotografije in pomembnega fotografa
eksperimentatorja s sredine 19. stoletja na Dunaju. Strezek se je leta
1839/1840 iz Prage
preselil v prestolnico takratnega avstrijskega cesarstva, leta 1844 prevzel
fotografski atelje Carla Schuha in zaslovel zlasti kot portretni fotograf.
Miniaturna fotografija z Wolfovo doprsno podobo sodi med znanilke in predhodnice nove ere
portretiranja v tedaj novem mediju, a vendar jo je težko označiti za portretno
fotografijo v pravem pomenu besede. Prizor namreč ni neposredni posnetek po
modelu, temveč fotografska preslikava Kriehuberjeve portretne litografije.
Grafični opus sijajnega bidermajerskega litografa Josefa Kriehuberja
(1800–1876), v svoji dobi najuglednejšega in najbolj zaželenega dunajskega
portretista, obsega neskončno vrsto odličnikov tedanjega avstrijskega
cesarstva. Grafik je ljubljanskega nadškofa postavil v eksterier pred minuciozno
skicirano veduto pokongresne Ljubljane; od leta 1849 je bil ordinarij tudi njen
častni meščan. Med portreti ljubljanskih škofov je to dokaj redka ikonografska
sinteza, ki v smiselno celoto združuje portretni in vedutni motiv (podobo
cerkvenega dostojanstvenika in genius
loci njegovega delovanja). Knezoškof je predstavljen v izrezu do pasu,
ogrnjen v ogrinjalo (cappa magna) in
kot knezoškof z moceto iz dragocenega
hermelinjega krzna. Okrog vratu nosi rabat,
na verižici naprsni križec, pektorale.
Grafični
izvirnik je nastal leta 1835, to je dobro desetletje po škofovi umestitvi na
visoko kleriško pozicijo, tiskan in izdan pa je bil v graški založbi Leykam,
eni najstarejših in najpomembnejših na ozemlju tedanje Avstrije.
Verjetno še za
Wolfovega življenja, torej pred letom 1859, je Franz Karl Strezek Kriehuberjevo
portretno litografijo fotografsko preslikal in v miniaturnem formatu razmnožil
kot vizitni portret. Posnel in izdal
ga je v svojem takratnem ateljeju v poslopju levo od Ferdinandovega mostu v
mestnem okraju Leopoldstadt; sredi 19. stoletja je bil to eden prvih
profesionalnih fotografskih studijev na Dunaju, Strezek je tam deloval med
letoma 1851 in 1860. Razmnožil ga je v vizitnem formatu – to je bila
fotografija, razvita na tankem fotografskem papirju najmanjšega formata,
nalepljena na nosilni kartonček povprečnih dimenzij 105 x 65 mm. Manira
vizitnih portretov se je iz Pariza razširila po vsej Evropi in okoli leta 1857
dosegla tudi Dunaj. Portretiranci so tak portret uporabljali za osebno identifikacijo
v družbeni komunikaciji, pozneje pa se je uveljavil tudi kot zbiralski objekt.
Fotografija s podobo visokega cerkvenega dostojanstvenika je
v polstoletnem obdobju – od uveljavitve fotografskega medija sredi 19.
stoletja, tj. kmalu po fazi prvih eksperimentov in iznajdb pa do zgodnjega
dvajsetega stoletja – razvila večstransko uporabno vrednost. Fotografski
portret tedaj ni igral le vloge že omenjenega in zelo priljubljenega vizitnega
portreta. Bil je tudi most na poti k umetniškemu žanru, saj so ga s pridom
uporabljali tudi slikarji kot vizualno predlogo pri prenosu portretirančeve
fiziognomije na slikarsko platno. Fotografija je bila dragocena tudi z zgolj
dokumentarne plati, saj je natančneje od umetniškega dela izpričevala
portretirančev videz, hkrati pa omogočala hitro dokumentiranje z njim povezanih
dogodkov. Fotografski postopki so omogočali tudi neomejeno razmnoževanje, kar
je privedlo do prakse obešanja škofovskih podob v zakristijah, župniščih in
kleriških prebivališčih, pa tudi do zbiranja in hranjenja fotografij manjših
formatov v zasebnih zbirkah in albumih.
Fotografija (kakor pred njo že grafika) je imela
tudi v primeru knezoškofa Wolfa vlogo slikarske predloge. Tako sta bila
Strezkov vizitni portret in izhodiščna Kriehuberjeva litografija v nadaljevanju
opora slikarjem pri slikanju Wolfove podobe. Kot vizualna prototipa sta
pristala v likovnih delavnicah Štefana Šubica (o/pl, 1847, Muzej in galerije
mesta Ljubljana), Božidarja Jakca (rdeča kreda, list iz mape Galerija ljubljanskih škofov, 1938,
Semeniška knjižnica v Ljubljani) in nemara tudi anonimnega risarja Wolfovega
nedokončanega portreta (grafitni svinčnik, Muzej in galerije mesta Ljubljana).
First, Blaženka, V škofovskem ornatu pred fotografskim objektivom.
Fotografski portreti ljubljanskih škofov v drugi polovici 19. stoletja / In the
Bishop’s Attire in Front of a Camera. Photografhic Portraits of the Bishops of
Ljubljana in the Second Half of the Nineteenth Century, v: Predmet kot reprezentanca. Okus, ugled, moč
/ Objects as Manifestations of Taste, prestige and Power, Narodni muzej
Slovenije, Ljubljana 2009 (2010), str. 303–304.