Signatura levo sp. na nosilnem kartonu: F. BENQUE; desno sp.: TRIESTE; pod škofovo desnico je v
rokopisu diskretno oštevilčena fotografska plošča: 5969; napis na hrbtni strani: F.
BENQUE / Fotografia / DIETRO SANT’ANTONIO VECHIO / via dell Annunziata No.
11. / TRIESTE; na hrbtni strani je rokopisni zapis s svinčnikom: Tomo Zupanova / lastnina /
Radoljica, 28/12 –11.
V Trst priseljeni Nemec Francesco
Benque je bil član tržaške dinastije fotografov, ki so v tem velikem in živahnem
trgovsko-pristaniškem središču delovali skozi več generacij. Od sredine
stoletja, v dobi političnega in socialnega vzpona srednjega razreda, je novi,
finančno dostopnejši medij tudi tod nezadržno privlačil meščane; portretna
fotografija kot nadomestilo za umetniški portret v klasičnih likovnih tehnikah
je namreč zadovoljevala njihovo rastočo željo po ugledu in pomembnosti. Leta
1864 je fotograf Benque na Via dell Annunziata v starem mestnem jedru za
cerkvijo Sant’Antonio Vecchio (zdaj Beata Vergine del Soccorso) odprl atelje in
ga vodil skupaj s svojim družabnikom in pozneje tastom Gulielmom
Sebastianuttijem.
Hiter razvoj mladega medija je
omogočal masovno fotografsko produkcijo – kolikšno je bilo v tedanjem Trstu
povpraševanje po fotografskih portretih pove podatek, da je bilo v mestu ob
odprtju Benquejevega že osem fotografskih studijev. Njihova klientela so bili
ugledni meščani, pevci, igralci tržaškega gledališča pa tudi visoki cerkveni
dostojanstveniki kakor denimo knezoškof Pogačar. Mladi fotograf, ki je od leta
1864 do 1869 deloval v Trstu, se medtem leta 1865 odpravil na umetniško
popotovanje v Nemčijo, prejel medalji na mednarodni fotografski razstavi v
Berlinu in na svetovni v Parizu (1867) ter slabo desetletje delal v Braziliji
in v Indoneziji, pa ni bil zavezan le portretni fotografiji. Posnel je tudi
dragocene dokumentarne motive na terenu – s sedanjega slovenskega ozemlja so
znani denimo posnetki Škocjanskih jam in Tartinijevega spomenika v Piranu
(1896).
Benquejev vizitni portret 26.
ljubljanskega škofa Pogačarja – škofijo je vodil med letoma 1875 in 1884 – je v
nizu ljubljanskih ordinarijev prvi pravifotografski portret. Šele ta je namreč neposredni posnetek po modelu in ne po
likovnem delu, kakor denimo v primeru Pogačarjevega predhodnika Antona Alojzija
Wolfa (Wolfov vizitni portret je fotografska preslikava portretne litografije).
Lik Janeza Zlatousta stoji v zgodovini portretnega upodabljanja na pomembni
prelomnici. Bil je prvi v vrsti ljubljanskih škofov, ki jih je večni pozabi
iztrgalo objektivno oko fotografske kamere, hkrati pa zadnji med tistimi, ki so
jih še v klasičnih tehnikah ovekovečili mojstri grafike. Prav tedaj se je namreč
zaključevala več stoletij trajajoča era portretne grafike; fotografija, nova,
revolucionarna in veliko obetajoča tehnika vizualne odslikave realnega sveta,
je zlasti v portretnem žanru uspešno izpodrivala grafične postopke. Po
zmožnosti razmnoževanja je bila grafiki enakovredna, po objektivnosti
vizualnega zapisa pa jo celo prekašala; ob tem je bila veliko manj zamudna in
tehnološko vse bolj preprosta.
Rafinirani Pogačarjev portret
vizitnega formata je mogoče datirati med leti 1869, vsekakor pred
Pogačarjevo umestitvijo za ljubljanskega škofa (od leta 1851 je bil Pogačar kanonik
ljubljanskega stolnega kapitlja, od leta 1864 stolni dekan, od 1870 prošt in od
1875 škof). Spodnjo letnico označuje ustanovitev Benquejevega tržaškega
ateljeja, zgornja pa je leto, ko je fotograf zapustil Trst in se za daljše
obdobje naselil v Južni Ameriki. Portretiranec, visoki cerkveni odličnik sproščenega
mladostnega videza in galantne drže, je posnet v bogato rezljanem naslanjaču in
v značilni opravi: oblečen v talar s kratko pelerinico (jurisdikcijo), s
kolarjem in verižico z naprsnim križem (pektoralom) okrog vratu, na prstancu
desnice nosi prstan. Čas
nastanka potrjuje tudi odsotnost škofovske čepice (solidea), ki jo je nosil
šele po letu 1875 na portretih iz škofovskega obdobja. Na
fotografiji je pod njegovo
desnico rokopisno izpisana številka 5969
– gre za (diskretno) oštevilčenje fotografske plošče, kar je omogočalo
naknadno razvijanje posnetka.
Vizitni portret iz Narodnega muzeja Slovenije je
del v usnje vezanega in dekorativno okovanega portretnega albuma, nekoč last Pogačarjevega
zaupnika in biografa monsignorja Toma Zupana – prefekta in vodje ljubljanskega
Alojzijevišča, tudi jezikoslovca, borca za slovenski jezik in slovenstvo,
prešernoslovca, podpornika slepih in slabovidnih ter lastnika graščine Okroglo
pri Kranju. Muzej hrani še en izvod Pogačarjevega portreta; vstavljen je v prvi
list albuma ljubjanskega knjigarnarja, knjigoveza in založnika Janeza
Giontinija.