Naslov dela:Portret ljubljanskega knezoškofa Janeza Zlatousta Pogačarja
Avtor:Ernest Pogorelc (1838–1892)
Datacija:Ne pred letom 1875 (?)
Tehnika:Fotografija (vizitni portret)
Dimenzije:93 x 59 mm (fotografija); 103 x 63 mm (nosilni kartonček)
Inv. št.:F-1341
Na ogled:Grafični kabinet Narodnega muzeja Slovenije (po vnaprejšnjem dogovoru)
Vizitni
portret knezoškofa Janeza Zlatousta Pogačarja (1811–1884) je kmalu za fotografom Francescom
Benquejem v Trstu posnel tudi njegov stanovski kolega Ernest Pogorelc v
Ljubljani. Pogorelc ni bil le prvi ljubljanski, temveč tudi prvi slovenski
poklicni fotograf s stalnim ateljejem, leta 1859 vpisan v magistratni obrtni
register, hkrati pa eden od soustvarjalcev začetnega obdobja profesionalne
ateljejske fotografije v širši Evropi. Kljub mladim letom – ob ustanovitvi
ateljeja je imel enaindvajset let – ni v ničemer zaostajal za najbolj
naprednimi fotografi iz mondenih prestolnic (fotografija je imela tedaj na
Kranjskem kljub svoji mladosti že tradicijo in visok zgled v liku fotografskega
izumitelja Janeza Puharja). Po letu 1864 je bil Pogorelc lastnik že drugega
fotografskega ateljeja; iz prvega na Dunajski cesti se je preselil na
Kolodvorsko ulico. Samozavest, s katero je svoje delo vrednotil kot umetnost,
izpričuje napis Photogr. Artist. Anstaltna njegovih izdelkih. Format vizitnega portreta, ki se je na Dunaju pojavil
okoli leta 1857, je bilo mogoče nedolgo zatem dobiti tudi v njegovem ateljeju.
Kmalu po sredini 19. stoletja, le
dobro desetletje po iznajdbi fotografije, se je manira ateljejskega
portretiranja razširila in razcvetela po vsej tedanji monarhiji. Tako so tudi
vizitni portreti knezoškofa Pogačarja nastajali v različnih krajih avstrijskega
teritorija: v Trstu, Ljubljani, na Dunaju. Vizitni portret, izdelek
ljubljanskega profesionalnega fotografa Ernesta Pogorelca, predstavlja
cerkvenega dostojanstvenika sedè v bogato izrezljanem naslanjaču ob mizici; s
podobnimi rekviziti so bili v drugi polovici 19. stoletja opremljeni
fotografski ateljeji povsod po Evropi. Oblečen je v talar s kratko pelerinico
(jurisdikcijo), okrog vratu nosi pektorale, na glavi bolj slutimo kakor vidimo
škofovsko čepico – solideo. Kakor je bilo takrat v navadi, je tudi ta posnetek
toniran v mehkem in toplem sepiaodtenku, ki se približuje barvi inkarnata. Posnetek je razvit na tankem
fotografskem papirju, ta pa je skladno s tedanjo prakso prilepljen na kartonsko
podlago vizitnega formata.
Vizitni portret najbrž ni nastal pred
letom 1875, saj se zdi, da Pogačar že nosi škofovsko čepico – solideo; Janez
Zlatoust je bil od leta 1851 kanonik ljubljanskega stolnega kapitlja, od leta
1864 stolni dekan, od 1870 prošt in od 1875 do 1884 škof. Kot stolni kanonik
oz. stolni dekan je že nosil prstan, ki je dobro viden tudi na Pogorelčevi
fotografiji. Dataciji v Pogačarjevo škofovsko obdobje pa po drugi strani
nasprotuje ne le dejstvo, da klerik ne nosi cingula, temveč tudi tip identifikacijskega
napisa na hrbtni strani vizitnega portreta. Skromni napis na nosilnem
kartončku, kakršne je ljubljanskemu fotografu v njegovem zgodnejšem obdobju
tiskal ljubljanski tiskar Jožef Blaznik (prav takšen je podlaga Pogačarjevemu
potretu), se je namreč pozneje zelo obogatil in razširil). Čeprav bi na hrbtni
strani portretov iz časa Pogačarjevega škofovanja pričakovali razkošnejši tisk,
značilen za sedemdeseta leta, pa ni izključeno, da je fotograf tanko
fotografijo podložil s kartončkom iz starejše zaloge.
Fotografija je del v usnje vezanega
portretnega albuma, ki ga je 15. VI. 1917 nekdanjemu Deželnemu muzeju za
Kranjsko – Rudolfinumu – podaril ljubljanski stolni prošt Janez Sajovic.
Ernest Pogorelc je v istem obdobju ljubljanskega
knezoškofa Pogačarja fotografiral še enkrat. Portretirančev lik je postavil
frontalno pred nevtralno ozadje; jasno razvidno je le doprsje v segmentu ovalne
medaljonske forme, ki se nato razblinja proti robovom. Razmeroma slabo
ohranjeni primerek portreta hrani Narodna in univerzitetna knjižnica v
Ljubljani.