Naslov dela:Ljubljana: Vojašnica in Cukrarna
Avtor:Jurij Pajk (1797?–1865) po Franzu Seraphu von Kurzu zum Thurn und Goldenstein (1807–1878)
Datacija:1835/1836
Tehnika:Kolorirana litografija
Dimenzije:170 x 235 mm (prizor), 233 x 312 mm (list)
Inv. št.:G-1558
Na ogled:Grafični kabinet Narodnega muzeja Slovenije (po vnaprejšnjem dogovoru)
Napis pod prizorom: K.
K. Militär – Caserne – K. K. priv. Zucker Raffinerie Czeicke,
Dutilh, Tichi & C. / in Laibach.
Signatura levo sp. pod
prizorom: Aufgenommen Franz v. Kurz; desno
sp.: Lithog. und verlegt v. G. Paik in
Laibach.
List iz Pajkove
suite.
Plemeniti
vitez Kurz zum Thurn und Goldenstein, v kranjsko deželno prestolnico
priseljeni avstrijski slikar in učitelj risanja na Mahrovi trgovski
(pozneje na lastni slikarski) šoli, je v mestu ob Ljubljanici
preživel dobra tri desetletja in ga v tem času dodobra spoznal. To
dokazujejo njegove številne topografske risbe; mnoge so mojstri
grafičnih tehnik prenesli v svoj medij in odtisnili zlasti kot
litografije. Ena takšnih je skica Šempetrskega predmestja s c. kr.
vojšnico na levi strani prizora in Poljanskim oz. Novim nasipom
(Neuer Damm) z
rafinerijo sladkorja – Cukrarnona desni. Goldensteinovo pripravljalno risbo je
litografiral Jurij oz. Georg Pajk, sicer tesarski mojster, a tudi
pisec, risar in litograf. Likovno nadarjeni rokodelec, ki je (med
drugim) na nedeljski šoli nekdanje obrtne družbe v Ljubljani
brezplačno poučeval risanje, ga je izdal v okvirut. i. Pajkove suiteštirih ljubljanskih vedut (poleg Vojašnice
in Cukrarne so to še Kongresni
trg s Stanovskim gledališčem, Kongresni
trg z Uršulinsko cerkvijo in Frančiškanska
cerkev). Litograf in založnik jih je po
Goldensteinovih predlogah izdal tako v črno-beli kakor v ročno
kolorirani izvedbi; eno od predlog za serijo (Kongresni
trg s Stanovskim gledališčem) je Pajk
pripravil sam.
Veduta
predstavlja del Ljubljane, v katerem se srečujeta Šempetrsko in
Poljansko predmestje: mogočni stavbni gmoti c. kr. vojašnice in
Cukrarne stojita vsaka na svojem bregu Ljubljanice, čeznjo drži
leta 1835 postavljeni Šempetrski most. Ta je poleg datuma
Goldensteinovega prihoda v Ljubljano (spomladi istega leta)
zanesljiva opora za datacijo vedute. Če je torej leto 1835 terminus
ante quem non tako za časovno opredelitev
risane predloge kakor tudi po njej izdelane Pajkove litografije, pa
zgornjo mejo določa napis pod veduto, ki med tremi lastniki
rafinerije še navaja ime Dutilh. Podjetnik D. P. Dutilh je septembra
1836 iz zdravstvenih razlogov zapustil svoja poslovna družabnika (to
sta bila grosista Anton Czeike in Anton Tichy), zato se je nekdanja
delniška družba treh tržaških veletrgovcev in posestnikov poslej
imenovala le še Czeicke, Tichy & Comp,
kakor navaja tudi podnapis na Goldenstein/Pajkovem prizoru.
Načrt
za Cukrarno, tovarniški dejavnosti namenjeno zgradbo v Poljanskem
predmestju, je bil pripravljen leta 1828; njegov avtor je
najverjetneje tržaški arhitekt Matthäus oz. Matteo Pertsch. Še
istega leta je stekla dejavnost, čeprav je bilo mogočno poslopje,
najvišje in eno največjih v tedanji Ljubljani, dokončano šele čez
nekaj let. Teren za zidavo so pridobili z delnim nasutjem struge v
bližini tedanjega Kasarniškega mostu. Do leta 1776 je tam čez reko
držala le lesena brv, za katero so skrbeli ljubljanski škofje,
tesani Kasarniški most pa je leta 1835 nadomestil ponovno leseni
Šempetrski. Postavili so ga zaradi povečanega prometa, ki ga je
sprožila prav bližnja sladkorna rafinerija. Na nasprotnem, levem
bregu reke stoji poslopje šempetrske vojašnice, naslednice kužnega
lazareta iz leta 1543. Poslopje, ki je leta 1715 v svoje okrilje
sprejelo mestne reveže, leta 1742 in 1745 pa francoske prizonirje,
se je v vojašnico prelevilo leta 1747.
Prelovšek, Damijan, Ljubljanska Cukrarna. Zgodovina stavbe in njena umetnostnozgodovinska
ocena, Kronika 1972,
20/1, str. 17–26;
Stopar, Ivan, Ljubljanske
vedute, Ljubljana 1996, str. 116–117;
First, Blaženka, Portret neke reke. Vedutne upodobitve mesta ob
Ljubljanici, v: Ljubljanica. Kulturna
dediščina reke, Ljubljana [Narodni muzej
Slovenije] 2009, kat. št. 182, str. 414–415.
Za zgodovino
ljubljanske Cukrarne gl.: Krmelj, Vesna, Cukrarna,
Ljubljana 2016.