Naslov dela:Ljubljana: Šentjakobski most
Avtor:Heinrich Ferstler (okoli 1802 – po 1873)
Datacija:1838
Tehnika:Litografija s kredo
Dimenzije:215 x 308 mm (prizor), 267 x 376 mm (list)
Inv. št.:G-2510
Na ogled:Grafični kabinet Narodnega muzeja Slovenije (po vnaprejšnjem dogovoru)
Podobo
Ljubljane z Ljubljanico kot osrednjo mestno osjo je skiciral na
Dunaju rojeni Heinrich Ferstler, slikar in litograf, zlasti
portretist pa tudi vedutist in od leta 1830 pomožni učitelj risanja
na celovški glavni vzorni oz. zgledni šoli (Musterschule).
Veduta je posneta z obrežja Ljubljanice izpred nekdanjih »grabelj«
– bei der Wehre[proti zapornici], kakor je zorni kot upodobitve ob signaturi pod
prizorom opredelil avtor sam. Bi lahko bili nerazložljivi predmeti v
reki zares ostanki tega vodnega objekta – v rečno dno zasajenih in
med sabo povezanih kolov, s katerimi so stari Ljubljančani
prestrezali naplavljeni les in uravnavali vodni promet? Postavljene
poprek od mestnega stolpa na Bregu do Vodnih vrat na Žabjeku so
čolnom omogočale vstop v mesto le tik ob desnem bregu mimo mestne
straže. To svojevrstno znamenitost vidimo na starejših ljubljanskih
vedutah vse od perspektivične skice, pripisane nizozemskemu
vedutistu z imenom Folpert van Ouden Allen (okoli leta 1660) in
Valvasorjevega velikega prospekta za Slavo vojvodine Kranjske (1681)
do upodobitve Brega na perorisbi Josepha Leopoplda Wiserja
(1760–1765) in anonimne banderne slike bratovščine velikih
čolnarjev iz trnovske cerkve sv. Janeza Krstnika (1771). Zaradi
mnogih nevšečnosti s plovili, ki so se zapletala vanje, jih je dal
magistrat na željo Gabriela Gruberja leta 1776 odstraniti.
Avstrijski
slikar Heinrich Ferstler je študiral portretno slikarstvo in akvarel
na dunajski Akademie der bildenden Künste (1817–1822). A ustvarjal
ni le v akvarelu, temveč tudi v olju, gvašu in v risarskih
tehnikah; ohranila se je zlasti vrsta portretnih miniatur – gvašev
na slonovi kosti. Dobro pa je obvladal tudi grafične postopke, o
čemer pričajo njegove vedute, med njimi denimo Ljubljana s
Šentjakobskim mostom. Tudi ta je – tako kakor njegovi portreti –
nastala v obdobju, ko so se v umetnosti prežemale romantične in
bidermajerske prvine. Trideseta leta so njegov portret kranjske
deželne prestolnice zaznamovala slogovno, v tehničnem pogledu pa
gre za odtis z litografske plošče. Litografija se je kot grafična
tehnika takrat dodobra uveljavila in skoraj povsem izpodrinila
postopke globokega tiska – bakrorez in jedkanico, ki sta bila še v
dvajsetih letih 19. stoletja prevladujoči grafični tehniki.
Ferstlerjev list, datiran z letnico 1838, je izšel v Celovcu, kjer
je avtor, sicer rojen in izšolan na Dunaju, nekaj časa živel in
služboval. V tridesetih letih pa je pogosto obiskoval tudi Kranjsko,
kjer so nastajali tako njegovi portretni kakor tudi topografski
likovni zapisi. Ferstlerjeva veduta Ljubljane – izjemno redek list
– predstavlja urbano tkivo na obeh bregovih Ljubljanice od
frančiškanske do šentjakobske cerkve. V ospredju prizora je mirna
gladina reke, ki polzi proti Šentjakobskemu mostu, postavljenem leta
1824, ozadje prizora pa zapira grič z Ljubljanskim gradom.
Stopar, Ivan, Ljubljanske
vedute, Ljubljana 1996, str. 125;
First, Blaženka, Portret neke reke. Vedutne upodobitve mesta ob Ljubljanici, v:Ljubljanica. Kulturna dediščina reke,
Ljubljana [Narodni muzej Slovenije] 2009, kat. št. 183, str.
414–415.