Ime predmeta:Mlin na Ljubljanici – risbi iz skicirke številka XIII
Avtor:Ladislav Benesch
Datacija:Ok. 1872
Material:Papir
Tehnika:Risbe s svinčnikom, akvareli …
Dimenzije:188 x 259 mm (platnice), 181 x 250 mm (list)
Inv. št.:R-428
Na ogled:Grafični kabinet Narodnega muzeja Slovenije (po vnaprejšnjem dogovoru)
Skicirka, v kateri sta ti dve Beneschevi risbi, je bila
napolnjena v zgodnjem obdobju njegovega ustvarjanja. Prevladujejo motivi iz
narave, ki ga je navduševala ves čas njegovega ustvarjanja. V doživljanje
krajine je pod vplivom svojega učitelja E. P. von Lichetnfelsa in dunajskega
kroga slikarjev krajine in vedut vnesel realistično-romantično noto.
V predstavljenih motivih se kaže že njegovo prebujajoče se
zanimanje tudi za arhitekturo in etnologijo. Izmed predstavljenih risb je še
posebej zanimiv akvarel (a) s
podnapisom Thiergarten. Področje je
najverjetneje dobilo tako ime po živalskem vrtu, ki ga Valvasor omenja že v 17.
stoletju. Pred tem je bil lastnik Adam Zigelfest, ki na njem – razen preprostega
mlina – ni uredil ničesar. Podoba mlina, ki je pred nami je lastnik Fidelis
Terpinc na tem mestu postavil nov mlin. Risba izraža avtorjevo občutljivost na
trepetanje svetlobe, ki ustvarja rahlo nostalgično, romantično razpoloženje.
Podoben mlin je s svinčnikom izrisal na sosednji strani: v
marsikaterem detajlu prepoznamo sorodnost s prejšnjo risbo – navede nas celo na
misel, da je upodabljal isti mlin, čeprav je podnapis drugačen (tokrat je to
Kaltenbrunn – Mrzli studenec). Risba je izdelana z minuciozno natančnostjo,
brez umetniških pretenzij. Jasno dokumentira tudi čisto tehnične značilnosti
mlina (vodna kolesa, korita). Čeprav šele na začetku svoje umetniške poti,
Benesch oblikuje svoj likovni izraz med realizmom in romantiko.