Podoba mestnega pristanišča ob
levem bregu Ljubljanice je delo Josepha Leopolda Wiserja, enega najspretnejših
ljubljanskih vedutistov 18. stoletja. Prvi ohranjeni dokaz njegovih risarskih sposobnosti sta dve
miniaturi, nastali leta 1756 za spominsko matično knjigo ljubljanske plemiške
družbe sv. Dizme, t. i. Dizmove bratovščine: Theatrum Memoriae nobilis ac Almae Societatis Unitorum). Nekoliko pozneje datirano upodobitev
Ljubljane odlikujejo dokumentarna natančnost, pripovedna moč in dekorativnost, ki
postanejo povsem razumljive šele ob dejstvu, da je bil avtor ne le spreten
vedutist, ampak tudi kaligraf in miniaturist (bil pa je tudi stavbni nadzornik
– v tej vlogi je denimo leta 1765 po naročilu kranjskih deželnih
stanov bdel nad prezidavo stare ljubljanske jahalnice v stanovsko gledališče). Vse te komponente so
zaznamovale dokumentarno eksaktni prizor Brega z nizom zgradb, imensko
opredeljenih v spodnjem delu risbe in z živahnim dogajanjem pred njimi.
V baročnem duhu podana veduta je
nastala v prvi polovici šestdesetih let: v spremni legendi je Zois imenovan že
kot baron – ta naslov je dobil leta 1760, zgornja meja pa je leto 1765, ko je
bila hiša z oznako 3 še Erbergova last. Delo je dragoceno zaradi natančne
predstavitve cele fronte tedanjih poslopij ob Ljubljanici in zaradi navajanja
njihove namembnosti oz. lastništva. Stavbni niz na levi uvaja gostilna Pri zlati ladjici, imenovana tudi »Pri
Šifbirtu« (tu so se ob jutranjih in popoldanskih prigrizkih – ocvrtih rakih,
piščancih, ki so jih šaljivo imenovali »leteči žganci« in vinu – zbirali
trnovski brodniki in pristaniški delavci »fakini«; ti so imeli ob ponedeljkih,
sredah in petkih opravka z ladjami, priplulimi z Vrhnike. Sledita ji kapela sv.
Lavrencija z nizkim nadstrešnim stolpičem in poslopje Bistriškega dvora za njo.
V nadaljevanju se vrstijo bolj ali manj imenitne hiše ljubljanskih plemičev in
uglednih meščanov: Erbergova, Zoisova, dve Gasparinijevi, Schemerlova (hiša Pri vitezu), Kochova, Andriolijeva in
Codellijeva; deželno hišo – Lontovž – prekrivata na levi Qualicijeva hiša in na
desni višji mitninski urad. Do konca prizora se zvrstijo še Wolwitzova,
Lichtenbergova, Gallenbergova, Engelshausova in Lambergova hiša.
Pristaniški utrip Brega je risar
predstavil z ribiškimi in tovornimi čolni – t. i. škatlami in oblaki – ter z
nakladalci »fakini« na pristaniškem pomolu ob nizkem poslopju mitninske postaje
oz. brodarskega tovornega skladišča s tehtnico. »Fakini« – nakladalci s
Krakovega in Trnovega, po nemško so jih imenovali Warenauflader – so trikrat tedensko opravljali pristaniško-tovorne
dejavnosti: sprejemali so natovorjene ladje, izkrcavali njihov tovor, ga
prelagali na vozove in vozili naprej v skladišča.
Organiziranje likovnega prostora na Wiserjevem Bregu
je bolj značilno za grafične kakor za risane vedute. Svetu grafike pripada značilna
kompozicijska shema, ki razpoložljivi prostor lista deli na dva samostojni enoti:
zgoraj na likovni (z dokumentarno natančnostjo oblikovani mestni prizor) in spodaj
na dekorativno-pisni del (rokajsko-figuralno okrasje in kaligrafsko podana
legenda). Gledalca tako navaja k sklepu, da je bila veduta pripravljena za
prenos na bakrorezno ploščo – a delo, ki je imelo po vsej verjetnosti vlogo preliminarne
risbe, grafične realizacije očitno ni nikoli dočakalo.
Monatas-Versammlungen
vom August, September, October und November 1864, v:
Mittheilungen des Historischen Vereins für Krain 19, Ljubljana
1864, str. 87 (b).
Vrhovec, Ivan, Čolnarji
in brodniki na Ljubljanici in Savi, Ljubljana 1895, str. 100 ss.
Müllner, Alfonz, Die Zukunft der Stadt Laibach, v: Argo. Zeitschrift krainische Landskunde,
6, 1898, str. 82.
Kidrič, France, Zoisova korespondenca. 1809–1810, Akademija
znanosti in umetnosti (Korespondence
pomembnih Slovencev, 1), 1939, str. 34, 212.
Kos, Milko, Srednjeveška
Ljubljana, Ljubljana 1955, str. 17, 21 ss, 100, 109.
Stopar, Ivan, Joseph Leopold Wiser pl. Berg, ljubljanski
vedutist, kaligraf in miniaturist, Ljubljana 1991, str. 8, 10. Korošec, Branko, Ljubljana skozi stoletja. Mesto na
načrtih, projektih in v stvarnosti, Ljubljana 1991, str. 70.
Stopar, Ivan, Ljubljanske vedute, Ljubljana 1996, str.
73–74.
First, Blaženka, Portret neke reke. Vedutne upodobitve mesta ob
Ljubljanici, v: Ljubljanica. Kulturna
dediščina reke, Ljubljana [Narodni muzej Slovenije] 2009, kat. št. 176,
str. 408–409.