Predstavljeni relikviariji so del zbirke, ki jo hrani Narodni muzej Slovenije. Razvrščeni so po skupinah. V prvi skupini so predstavljeni križi relikviariji, nato jim sledijo ampule, breverli, relikviariji v obliki monštranc, relikviariji v okvirjih in manjši relikviariji za osebno pobožnost. Znotraj te osnovne razdelitve so še nekatere druge podskupine glede na ikonografske, slogovne in tipološke ter materialne podobnosti. Kolikor je to bilo mogoče, je upoštevana njihova kronološka razvrstitev, in sicer po dataciji izdelave primarnega relikviarija, saj so v nekatere relikviarije vstavljeni tudi starejši, manjši relikviariji. Gre torej za razvrstitev relikviarijev po času njihove izdelave; od 11. stoletja, ko zasledimo najstarejši relikviarij, do najnovejše dobe, ne glede na starost relikvij. Tako so torej relikviariji opredeljeni po vrsti, obliki in namenu, podana je osnovna slogovna in ikonografska analiza, razloženi so napisi na njih ter njihove tehnične značilnosti. Zbirko zaključujejo avtentike in relikviariji, ki ne sodijo v nobeno od omenjenih skupin, kot je na primer žara s srcem ustanovitelja rajhenburškega samostana brata trapista Gabriela Girauda.
Večina predstavljenih relikviarijev je javnosti na ogled v sklopu stalne razstave Zgodovinske in umetnostne zbirke v Narodnem muzeju Slovenije – Metelkova.
Zbirka je objavljena tudi v monografski publikaciji Darka Kneza Relikvije in relikviariji iz zbirke Narodnega muzeja Slovenije / Relics and Reliquaries from the Collection of the National Museum of Slovenia, ki je izšla v seriji Viri. Gradivo za materialno kulturo Slovencev (Ljubljana, 2014).
Ime predmeta:Breverl
Datacija:Sredina 17. stoletja
Material:Potiskan papir, potiskan bakrorez, kost, tekstil, posušeni deli rastlin, semena, školjkice, usnje, perlice
Dimenzije:v. 17 cm, š. 13,5 cm
Inv. št.:N 30989
Na ogled:Da
Opis: Predmet ne vsebuje breveja ali kakšnega drugega (svetega) besedila. V izvezenem platnenem etuiju najdemo razne žegne, zloženko iz majhnih podobic, ki so imele simbolično varovalno moč zoper bolezni in nezgode. Takšne podobice so v slovenskih zbirkah zelo redke. Tudi na teh podobicah je format kot v večini primerov pravokoten in pokončen. Grafične upodobitve svetnikov na tej zloženki, sv. Frančiška Ksaverja, sv. Ignacija Lojolskega, sv. Antona Padovanskega, sv. Frančiška Asiškega, Svete trojice, sv. Anastazija (zoper glavobol in obsedenost) in sv. Janeza Nepomuka, so likovno bistveno slabše kakovosti.
Na sredini lista z grafičnimi upodobitvami svetnikov je ploščica s svetlomodrimi vogali, pod katerimi so vstavljene relikvije sv. Frančiška, sv. Križa, sv. Serenija in sv. Klare z napisnimi listi. Znotraj napisnih listov v osrednjem delu ploščice so vejice in posušene rastline, semena, Benediktova svetinjica, Marijin kipec, biserčki in koščki blaga. Tudi tukaj so vidne sledi majhnih predmetov, ki jih ni več. Nad ploščico v osrednjem delu je upodobljen križ karavaka z Zaharijevim žegnom, na sredi katerega je podoba Žalostne Matere Božje z napisom okoli nje: S.(ANCTA) MARIA ORA PRO NOBIS (sv. Marija, prosi za nas). Na zadnji strani ploščice na sredini grafičnega lista je podoba sv. Marije in golobice pred njo. Nad podobo in po njo je citat iz Visoke pesmi:
Una est columbia mea Cant.(icum). C.(anticorum).
4 relikvije: S.P. Francisci, Lignus de arbor, S. Clari M., s. Serenus M.
Objava:
Literatura: Knez, Darko, 2002, Theatrum vitae et mortis humanae. Prizorišče človeškega življenja in smrti. Podobe iz 17. stoletja na Slovenskem / The Theatre of Human life and Death. Images from the Seventeenth Century in Slovenia, Ljubljana; Knez, Darko, 2014: Relikvije in relikviariji iz zbirke Narodnega muzeja Slovenije / Relics and Reliquaries from the Collection of the National Museum of Slovenia, Ljubljana, str. 100, št. 18.